Przedszkole Waldorfskie w Olsztynie

Kontakt:

ul. Sakowicza 6, 10-758 Olsztyn
Telefon: 503 952 772
E-mail: bpiesak@poczta.onet.pl
zdjęcie slajdu

Założenia pracy w przedszkolu waldorfskim

Naczelnym założeniem wszelkich działań pedagogicznych nauczycieli naszego przedszkola jest uznawanie, ze każde dziecko jest niepowtarzalną osobowością i posiada prawo do swojego indywidualnego rozwoju. Dziecko w wieku przedszkolnym uczy się poprzez działanie. Wszystkimi zmysłami poznaje siebie i świat. W czasie realizacji materiału edukacyjnego nauczyciel przestrzega tej prawidłowości rozwojowej małego dziecka i nie skupia się w swoich działaniach tylko na rozwoju intelektualnym, dba również o rozwój wolitywny i emocjonalny wychowanków.

Przedszkole stwarza dzieciom odpowiednie warunki do pielęgnacji zmysłów oraz rozwoju myślenia, uczuć, woli działania, kreatywności i kształtowania poczucia własnej wartości. Warunki takie istnieją gdy dzieci przebywają w grupie różnowiekowej, maja kontakt z różnorodnymi, naturalnymi materiałami, przyrodą we wszystkich aspektach, gdy otaczają je subtelne barwy, dźwięki i kształty. Także wówczas, gdy w zabawie swobodnej zwiększać mogą zakres swoich doświadczeń ruchowych, społecznych i artystycznych.

W pracy z dziećmi doceniamy również współpracę z rodzicami. Jest to dla nas bardzo ważny obszar działalności, ponieważ tylko dzięki współdziałaniu z rodziną można wspomóc dziecko, by odkryło i wykorzystało w pełni swój potencjał

Nauczyciel codziennie obserwuje wszystkie dzieci i stara się poznać ich potrzeby, możliwości i kompetencje. Obserwacja jest najważniejszym elementem pracy nauczyciela w przedszkolu. Od jej efektów bowiem, zależy odpowiedni dobór zadań i wymagań oraz sposób motywowania i pomocy dziecku.

W czasie swobodnej zabawy dzieci mogą dowolnie wybierać sobie zajęcia i partnerów do zabawy. Nauczyciel służy pomocą gdy dziecko zwróci się o nią lub, gdy jest to konieczne. Nie ingeruje zbyt pochopnie lecz daje dzieciom przestrzeń do zabawy, samodzielnego rozwiązywania problemów lub konfliktów. Warunki takie sprzyjają nabywaniu nowych i rozwijaniu już posiadanych umiejętności społecznych, ruchowych, odkrywaniu i zdobywaniu wiedzy o świecie, rozwijaniu fantazji każdego dziecka.

Niezwykle ważna jest czynna postawa nauczyciela, jego zaangażowanie w swoją pracę w czasie dnia. Sensowne zajęcia jakie nauczyciel wykonuje (np. szycie, praca w drewnie, wycinanie ,tkanie) ,dają dziecku możliwość obserwowania i uczestniczenia w powstawaniu jakiejś użytecznej rzeczy .Dziecko naśladując pracę nauczyciela, korzystając z takich samych materiałów i narzędzi może wykonać taką samą pracę na poziomie adekwatnym do swojego wieku i umiejętności.

Przestrzeń w przedszkolu jest tak zagospodarowana, aby nie bombardować zmysłów dziecka zbyt dużą ilością bodźców. Prosto urządzone wnętrze sprzyja wewnętrznej aktywności, rozwojowi fantazji i wyobraźni oraz zabawie w atmosferze spokoju. Zabawki wykonane z naturalnych materiałów, wpływają jednocześnie na wiele zmysłów dziecka , uruchamiają jego fantazję, wyobraźnię i rozwijają kreatywność.

Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się przez naśladowanie. Naśladują nie tylko działania zewnętrzne ale równie postawę wewnętrzną osób je otaczających. Każdy uczy się w swoim własnym tempie i na swój sposób.

Bardzo ważnym elementem pracy w przedszkolu jest zachowanie rytmów: dnia, tygodnia, roku. W rytmie dnia dzieci moją naprzemiennie czas na „wdech" ( skupieni, koncentrację, działanie w określonej strukturze) oraz „wydech" ( swobodna zabawa podążanie za własnymi impulsami). W rytmie tygodnia każdy dzień ma podporządkowaną, wiodącą aktywność, np.rysowanie, pieczenie, malowanie, praca w drewnie,praca z materiałem przyrodniczym, eurytmia. Rytm roku to obchodzenie różnych świąt chrześcijańskich i agralnych.

Nauczyciele przedszkola swoją praca opiekuńczą, wychowawczą i edukacyjna wspomagają dziecko w jego indywidualnym rozwoju, w sferze żywego myślenia, głębi uczuć i twórczej aktywności tak by na dalszej drodze kształcenia, jako dorosły człowiek, mógł odkryć cel własnego życia i wykształcić własny sąd o świecie.