Nasze cele i formy pracy
Celem naszej pracy jest zaspokojenie prawdziwych, podstawowych potrzeby małego dziecka , zapewnienie mu jego prawa do dzieciństwa do swobodnej zabawy i rozwoju pełnej osobowości.
Nauczyciele przedszkola swoją praca opiekuńczą, wychowawczą i edukacyjna wspomagają dziecko w jego indywidualnym rozwoju, w sferze żywego myślenia, głębi uczuć i twórczej aktywności tak by na dalszej drodze kształcenia, jako dorosły człowiek, mógł odkryć cel własnego życia i wykształcić własny sąd o świecie.
I. W pracy wychowawczo – dydaktycznej osiągamy to przez:
- stworzenie dziecku harmonijnego otoczenia (odpowiednie barwy, odpowiednie ukształtowana przestrzeń, itd.);
- zajęcia artystyczne ( malowani, modelowanie, śpiew ,gra na instrumentach ,eurytmia itd.);
- różne czynności rękodzielnicze (farbowanie, praca w drewnie, szycie, haftowanie, filcowanie, wyplatanie, tkanie itd.);
- zajęcia związane z codziennym prowadzeniem gospodarstwa domowego i ogrodu;
- staranne wyrażanie się ,wzbogacanie słownictwa i staranna gestykulacja;( korowody , teatrzyki lalkowe , opowiadanie bajek i baśni.)
II Praca opiekuńcza
Zadania opiekuńcze realizowane są odpowiednio do wieku dzieci i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących w przedszkolu ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Opiekę nad dziećmi przebywającymi przedszkolu sprawują nauczyciele.
- Za bezpieczeństwo dzieci przebywających poza terenem przedszkola i podczas wycieczek odpowiada nauczyciel i inna osoba dorosła sprawująca rolę opiekuna.
- Odpowiedzialność ta trwa od czasu przyjścia dziecka do przedszkola aż do momentu odebrania go przez rodziców bądź opiekunów.
- Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
III Działalność profilaktyczna i prozdrowotna.
- Przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Nr 1
- Prowadzenie zajęć eurytmii.
- Swobodna zabawa dzieci.
- Zabawa w ogródku przedszkolnym bez względu na pogodę.
- Zajęcia rozwijające wszystkie zmysły dziecka.
- Zabawa i praca z naturalnymi materiałami .
- Przestrzeganie rytmów: dnia , tygodnia i roku.
- Pogadanki z rodzicami na temat higienicznego trybu życia.
- Organizowane spotkań z psychologiem, lekarzem, logopedą.
IV Praca z Rodzicami
Podstawowym wynikiem pozytywnego rozwoju dziecka jest dobra współpraca rodziców z przedszkolem. W naszym przedszkolu przebiega ona na kilku płaszczyznach.
- Wizyta wychowawcy w domu rodzinnym dziecka:
- obserwacja dziecka w innych warunkach niż przedszkole;
- zdobycie szerszej wiedzy o dziecku niezbędnej dla wychowawcy i rodziców;
- służenie rodzicom radą i pomocą w przypadku trudności;
- Indywidualne rozmowy z rodzicami w przedszkolu:
- analiza prac artystycznych dzieci;
- omawianie dziecka na podstawie prowadzonej obserwacji;
- wzajemne udzielanie rady i pomoc;
- Wieczorne spotkania z całą grupą rodziców w przedszkolu;
- prelekcje i pogadanki;
- informacje o pracy przedszkola;
- zajęcia artystyczne z rodzicami (majsterkowanie, szycie, malowanie);